ALEVİLİK BİLGİ FORMU-ALEVİ-VEYSEL
ALLAH-MUHAMMED -YA ALİ.

Vahdetin sırrına ereyim dersen
Vucudun şehrine gireyim dersen
Tüm alemi aynı göreyim dersen
Önce Kendi ÖZÜNÜ bilmen gerek

Küntü kenzin sırrına ermek için
Tüm alemi kendinde görmek için
Hakk sende olduğun bilmek için
Önce Kendi ÖZÜNÜ bilmen gerek

Enel Hakk sırrına erişmek için
Tüm varlığı bir gözle görmek için
Vahdeti vücuda ulaşmak için
Önce kendi ÖZÜNÜ bilmen gerek

Hakkı Baba Hakk'ı bileyim dersen
Hakk'a Hakk-el yakin olayım dersen
Sen kendi kendini bileyim dersen

..ÖNCE KENDİ ÖZÜNÜ BİLMEN GEREK..

..Dönen dönsün yolundan ,Ben dönmezem yolumdan..
Giriş yap

Şifremi unuttum

Arama
 
 

Sonuç :
 


Rechercher çıkıntı araştırma

En son konular
» Hasan Sabah ve Haşhaşiler tarikatı
Perş. Ara. 22, 2016 3:47 pm tarafından Admin

» OSMANLI DEVLETİNDE BEKTAŞİ TARİKATININ KAPATILMASI VE SONRASI GELİŞMELER
Perş. Ara. 22, 2016 3:43 pm tarafından Admin

» BİZİM SAYFAMIZ
Çarş. Haz. 15, 2016 8:05 pm tarafından Admin

» Zara AKDEDE (Cimilti) Köyü
Salı Mayıs 17, 2016 3:39 pm tarafından Admin

» alevilik bilgi forumu avatarlar
Salı Mayıs 03, 2016 1:18 pm tarafından Admin

» Karışık Gifler-Hareketli Gifler
Ptsi Mayıs 02, 2016 4:46 pm tarafından Admin

» TÜRKİYE GÜNDEMİ RESİM VE SÖZLERLE.
Cuma Nis. 29, 2016 10:48 am tarafından Admin

» ŞERİ-SÜNNİLİKTE KADIN
Ptsi Nis. 25, 2016 2:57 pm tarafından Admin

» Alevilikte Kadınlar
Ptsi Nis. 25, 2016 2:53 pm tarafından Admin

Mart 2017
PtsiSalıÇarş.Perş.CumaC.tesiPaz
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Takvim Takvim

Galeri


Ortaklar
bedava forum

RSS akısı


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


Sosyal yer imi

Sosyal yer imi Digg  Sosyal yer imi Delicious  Sosyal yer imi Reddit  Sosyal yer imi Stumbleupon  Sosyal yer imi Slashdot  Sosyal yer imi Yahoo  Sosyal yer imi Google  Sosyal yer imi Blinklist  Sosyal yer imi Blogmarks  Sosyal yer imi Technorati  

Sosyal bookmarking sitesinde ALEVİLİK BİLGİ FORMU-ALEVİ-VEYSEL adresi saklayın ve paylaşın

Kimler hatta?
Toplam 1 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 1 Misafir

Yok

[ Bütün listeye bak ]


Sitede bugüne kadar en çok 41 kişi Salı Ağus. 30, 2016 1:30 am tarihinde online oldu.
Istatistikler
Toplam 13 kayıtlı kullanıcımız var
Son kaydolan kullanıcımız: ZiLaN

Kullanıcılarımız toplam 5024 mesaj attılar bunda 676 konu

DEMİR BABA VELAYETNAMESİ

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek

6.tr DEMİR BABA VELAYETNAMESİ

Mesaj tarafından Admin Bir Salı Ocak 05, 2016 1:49 pm

Filiz Kılıç, Tuncay Bülbül; Demir Baba Velâyetnâmesi (İnceleme-Tenkitli Metin), Grafiker Yayınları, Ankara 2011, 200s. ISBN: 978-975-635570-1 Volkan KARAGÖZLÜ*




 İslam dünyasında IX. yy.da ortaya çıkan tasavvuf düşüncesi, XI. yy.da tarikatların kurulmasına zemin hazırlamıştır. Tarikat önderlerinin olağanüstü hallerinin anlatılması ve bunların yazıya geçirilmesi ile menkıbe (menâkıbnâme-velâyetnâme) türü ortaya çıkmıştır. Bu tür eserlerde hayatı anlatılan velinin yüceltilmesi ve müntesiplerinin bağlı oldukları tarikatın propagandasını yapmaları da menkıbe türünün yayılmasında etkili olmuştur. Türk edebiyatında menkıbe türünün elimizdeki ilk örneği Karahanlı sahasında oluşturulan Tezkire-i Satuk Buğra Han ismini taşır. Türkçe ve mensur olarak yazılan eserde Satuk Buğra Han’ın doğumu ve yaşamı menkıbe motifleri içinde ele alınır. Hatta haleflerinin menkıbeleri de eserde

_________________

ALLAH-MUHAMMED-YA ALİ ...Alevilik İslamiyetin İçinde Mayalanmıştır...ALLAH EYVALLAH


 
                                                                                                                                    [Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
avatar
Admin
YÖNETİM
YÖNETİM

Başak Kayıt tarihi : 19/01/14
Yaş : 57
Nerden : istanbul

moderatörler
tercübe: araştırmacı-yazar

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

6.tr Geri: DEMİR BABA VELAYETNAMESİ

Mesaj tarafından Admin Bir Salı Ocak 05, 2016 1:50 pm

anlatılır. Bu yüzden bu esere elimizde bulunan ilk menkıbe diyebiliriz.1 Daha sonraları Ahmed Yesevî
etrafında oluşturulan menkıbeler, 13. yy.da Anadolu sahasında ortaya çıkmaya başlamıştır. Bu eserler
15. yy.da Anadolu sahasında Alevî-Bektaşî geleneğinde velâyetnâme adını almıştır. Türk edebiyatında
Orta Asya’da başlayan bu tür, Anadolu’dan Balkanlara kadar varlığını sürdürmüştür.
Menâkıbnâme/velâyetnâmeler, oluşturulduğu toplumun sosyal, kültürel ve ekonomik yapısı hakkında
değerli bilgiler içeren eserlerdir. Bu eserler hakkında şimdiye kadar yapılmış az sayıda çalışmaya,
Prof. Dr. Filiz Kılıç ve Dr. Tuncay Bülbül tarafından hazırlanan Demir Baba Velâyetnâmesi adlı
kitapla yeni bir eser daha eklendi.
Demir Baba Velâyetnâmesi’nde Balkanlardaki Alevîlik-Bektaşîlik inancının 16. yüzyıldaki
temsilcisi Demir Baba’nın hayatı anlatılmaktadır. Demir Baba’nın hayatı ele alınırken anne ve
babasının tanışmaları, Demir Baba’nın doğması, postnişinliğe gelişi, gösterdiği kerametler, seyahata
merak salışı ve tekkeden ayrılışı da anlatılır. Bunun yanında velâyetnâmede, Demir Baba’nın
Bulgaristan Aleviliğine olan etki ve katkılarına da yer verilir. Demir Baba Velâyetnâmesi, 17. yüzyılda
yazıya geçirilmiştir. Balkanlarda yaşayan halk ağzıyla yazılan eser adeta bir başkasıyla konuşur gibi
işlenmiştir. Velâyetnâme hakkında daha önce yapılmış iki çalışma vardır. Bu çalışmalar alanlarında
belli bir boşluğu doldurmaya yönelik olsa da bilimsel çalışmalar değildir.2 Bedri Noyan, eserin
Nazilli’de bulunan nüshasını, okuyabildiği kadarıyla yeni harflerle yayımlamış; Hakkı Saygı ise
menkıbenin Dulova nüshasından genel hatlarıyla günümüz Türkçesine çevirmiştir.
Eser İnceleme ve Tenkitli Metin olarak iki bölümden meydana gelmiştir. İnceleme kısmı ön
sözden sonra 7-36. sayfalar arasındadır. İnceleme kısmında ilk olarak Demir Baba’nın menkabevî
kişiliği ele alınır. 13. yüzyılda Sarı Saltık ile başlayan Balkan eren hareketleri 15. yüzyılda Otman
Baba, Kademli Baba; 16.yüzyılda Akyazılı Baba ve Demir Baba ile devam eder. Velâyetnâmelerde
hikâyesi anlatılan kişinin hayatıyla ilgili kesin bilgilere ulaşmak mümkün değildir. Genellikle halk
tarafından ululanan velilerin olağanüstü hallerine yer verilir. Demir Baba Velâyetnâmesi’nde de aynı
şeyleri görmek mümkündür. Demir Baba fizikî olarak oldukça kuvvetli bir yapıya sahiptir, bu yüzden
kaynaklarda adı pehlivan olarak geçer. Demir Baba’nın kerametleri genellikle kol gücüne dayanır.
Fakat eserde dikkati çeken bir nokta Demir Baba’nın kerametleriyle birlikte aklını kullanarak
sorunların üstesinden gelmesidir. Hiç kimsenin yanına yaklaşamadığı devasa bir yılanı öldürmek için
belli bir plân yapar. (s.81-82) Araştırmacılar tarafından bu durum onun sorunların üstesinden gelmek
için ortaya koyduğu “organizasyon iradesi” olarak yorumlanır. Ayrıca “Demir Baba’nın hem keramet
sahibi bir veli hem iyi bir pehlivan olması velâyetnâmenin Battalnâme, Saltuknâme, Danişmendnâme
gibi eserlerde görülen alplikten erenliğe geçiş dönemi hususiyetlerini bünyesinden barındırdığını
göstermektedir.” (s.13). Bu bölümde Demir Baba’nın anne ve babasının tanışmalarından doğumuna,
Akyazılı Tekkesine gelip tekkenin postuna oturmasına, bundan sonra seyahate merak salıp yolculuğa
çıkmasına, yolda başına gelen olaylara ve gösterdiği kerametlere değinilir. Bu bölümün sonunda
velâyetnâmeden elde edilen bilgiler değerlendirilir. Demir Baba’nın günümüz Bulgaristan Alevîliği
için oldukça önemli olduğu vurgulanır. Demir Baba’nın günümüzde de etkisini sürdürdüğünü
göstermek için, son dönemde Demir Baba Tekkesi’nde postnişinlik yapan Haydar Cemil Baba’nın
şiirinden alıntı yapılır.3
İnceleme kısmının ikinci başlığında Velâyetnâmenin vaka örgüsü ele alınmıştır. Bu bölümde
kronolojik bir sıra takip etmemesine rağmen Demir Baba’nın anne-babasının evlenmesinden
başlayarak başından geçen maceraların anlatıldığı söylenmiştir. Velayetnâmenin vaka örgüsü 64 başlık


1 Ocak, Yaşar Ahmet; Evliya Menâkıbnâmeleri, Türk Edebiyatı Tarihi, Kültür ve Turizm
Bakanlığı Yayınları, C.1, İstanbul, 2007, s.611.
2 Noyan, Bedri; Demir Baba Vilâyetnâmesi, İstanbul, 1976; Saygı, Hakkı; Demir Baba
Velâyetnamesi, İstanbul, 1997.
3 Kılıç, Filiz; Kurtoğlu, Orhan; Bülbül Tuncay; Deniz Ali Baba Dergahı Postnişini Haydar Cemil
Baba (Haydarî) ve Şiirleri, Ankara, 2008.

_________________

ALLAH-MUHAMMED-YA ALİ ...Alevilik İslamiyetin İçinde Mayalanmıştır...ALLAH EYVALLAH


 
                                                                                                                                    [Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
avatar
Admin
YÖNETİM
YÖNETİM

Başak Kayıt tarihi : 19/01/14
Yaş : 57
Nerden : istanbul

moderatörler
tercübe: araştırmacı-yazar

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

6.tr Geri: DEMİR BABA VELAYETNAMESİ

Mesaj tarafından Admin Bir Salı Ocak 05, 2016 1:52 pm

Filiz Kılıç, Tuncay Bülbül; Demir Baba Velâyetnâmesi… 2015
Turkish Studies
International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic
Volume 6/3 Summer 2011


altında gösterilmiştir. Yine bu bölümde 16. yüzyıl Balkanlarda -günümüzde Bulgaristan sınırları
içinde kalan bölgede- faaliyet göstermiş olan erenlerin isimleri tek tek sıralanmıştır. Eserin yer adları
konusunda verdiği bilgiler de günümüzde yaşayan Demir Baba kültürünün tarihi coğrafyasının
bilinmesi noktasında araştırmacılara önemli bilgiler sunmaktadır.
İnceleme kısmının üçüncü başlığı altında nüshalar değerlendirilmiştir. Velâyetnâmenin tenkitli
metni hazırlanırken üç nüshadan yararlanılmıştır. Bu nüshaların başında ve sonunda tarihler
bulunmaktadır. D1 nüshası Hakkı Saygı’nın elinde bulunan fotokopilerden alınmıştır. 15 satır, 94
varak. Harekeli nesih yazıyla, Derviş Mehemmed tarafından 1239’da istinsah edilmiştir. D2 nüshası
Bulgaristan, Mumcular Köyü’nden Aydın’ın Nazilli ilçesine göçen Süleyman Saltık’ın oğlu Celil
Saltık’tan, eserin fotoğrafı çekilmek suretiyle elde edilmiştir. Avrupaî kağıt 35x19,5 cm ebadında 31
satır, 50 varak. Talik yazıyla Süleyman Saltık tarafından istinsah edilmiştir. D3 nüshası Şücaadin Velî
Ocağı dedelerinden bulunan nüshadır. Avrupaî kağıt, 25x21 cm ebadında 20 satır, 68 varak. Bozuk
bir yazıyla Caferler Karyeli Kayıkçı Mehmed Baba tarafından 1329 tarihinde istinsah edilmiştir.
İnceleme bölümünün son başlığında metin kurulurken nelere dikkat edildiği anlatılmıştır. Eski
harfli metinler Latin harflerine aktarılırken nokta dışında diğer noktalama işaretlerinin kullanılmaması
genel bir temayüldür. Bu çalışmada, eseri özellikle okuması istenen hedef kitlenin rahat anlayabilmesi
için noktalama işaretlerinin kullanılması dikkat çekicidir.
Tenkitli metin 37-173. sayfalar arasında verilmiştir. Tenkitli metinde ayet ve hadis ve ibareler
metin içerisinde eğik yazı ile verilmiştir. Bunların anlamları dipnotta gösterilirken de eğik yazı
kullanılmıştır. Metin içerisinde okunmasında şüphe duyulan ifadelerin yanına (?) işareti konmuştur.
Metin okunurken hemzeli ve ye’li şekilleri olan kelimelerin ye’li şekilleri tercih edilmiştir. (dāyima,
haķāyiķ)
Velâyetnâmenin metni 10 bölümden oluşmuştur. Bu bölümler başlık verilerek birbirinden
ayrılmıştır. Başlıklar metinden önce tüm harfleri büyük ve koyu olarak yazılmıştır. Bu başlıklardan
bazıları şunlardır: HĀŹĀ KİTĀB-I VELĀYETNĀME-İ TİMUR BABA SULŦĀN’NUÑ
KERĀMETİN BEYĀN İDER, TİMUR BABA SULŦĀN İLE VĮRĀNĮ BABA’NUÑ YARIŞDUĠIN
BEYĀN İDER, BU DAĦI ARSLAN ĶARYESİNDE RAMAŻĀN ĦVĀCE’Yİ KENDÜYE BENDE
EYLEDÜGİDÜR...
Yararlanılan kaynaklar tenkitli metinden sonra yazılmış, yararlanılan sözlükler kendi
aralarında başka bir sayfada kaynakça olarak gösterilmiştir. Kaynakçadan sonra bilimsel çalışmalar
için gerekli olan dizin konulmuştur. Dizinde velâyetnâmede geçen yer adları ile kişi adları
sıralanmıştır. Metnin daha iyi anlaşılabilmesi için işlevsel sözlük de eklenmiştir. Kitabın sonunda
fotoğraflar bölümünde nüshaların fotoğrafları ile Demir Baba tekkesinin fotoğrafları yer almıştır.
“Pek çok eren Balkanlara Anadolu’dan gelmiştir. Demir Baba bunlardan farklı olarak
Balkanlarda doğmuş ve orada ölmüştür. Bu yüzden Demir Baba Velâyetnâmesi Balkanlardaki Alevî-
Bektaşî inancının tarihini aydınlatması bakımından önemlidir. Demir Baba Sarı Saltuk’la başlayan
ekolün devamı da olsa Balkanlardaki Alevî-Bektaşî inancının yerelleşmesine Demir Baba’nın katkıda
bulunduğu söylenebilir.” Kimliğin ve kültürün korunmasında Demir Baba gibi erenler önemli görevler
üstlenmişlerdir. Demir Baba etrafında söylenen efsanelerden oluşan bu velâyetnâme de kültür ve
kimliğin gelecek nesillere aktarılmasında bir çabayı ifade etmektedir. Velâyetnâmeler konusunda
yapılan az sayıdaki incelemelere yenisini ekleyen Prof. Dr. Filiz Kılıç ve Dr. Tuncay Bülbül’e bu
kitabı bilim dünyasına kazandırdıkları için teşekkürlerimizi sunuyoruz.

_________________

ALLAH-MUHAMMED-YA ALİ ...Alevilik İslamiyetin İçinde Mayalanmıştır...ALLAH EYVALLAH


 
                                                                                                                                    [Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
avatar
Admin
YÖNETİM
YÖNETİM

Başak Kayıt tarihi : 19/01/14
Yaş : 57
Nerden : istanbul

moderatörler
tercübe: araştırmacı-yazar

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

6.tr Geri: DEMİR BABA VELAYETNAMESİ

Mesaj tarafından Sponsored content


Sponsored content


Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön


 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz